Vejen Kommune

Nedenfor finder du Vejen Kommunes samarbejdsaftale med Kriminalforsorgen. Aftalen er delt op i punkter, så du nemt kan finde de oplysninger, du skal bruge.

  • Hovedkontakt til kommunen

    Vejen Kommune
    Askovvej 7
    6600 Vejen

    Mathias Olesen
    Tlf.: 7996 6800
    Mail: ungekontakten@vejenkom.dk
    Sikker mail: sikkerpost@vejenkom.dk
    Emnefelt: Ungekontakten

    Undtagelser fra hovedkontakt

    • Indsættelse
    • Meddelelse om løsladelse
    • Forsørgelse og beskæftigelse ved løsladelse
    • Særlige aftaler
  • Indsættelse

    Kriminalforsorgen giver jævnfør de gældende regler på området besked til folkeregisteret og kommunen, når en borger indsættes eller anbringes i Kriminalforsorgens institutioner.

    Se køreplanens punkt 1.

    Info til fængslet: Der er blanketter i Klientsystemet, der skal udfyldes og sendes.

    Besked til folkeregisteret om indsættelse sendes til
    Borgerservice
    Folkeregisteret
    Sikker mail: sikkerpost@vejenkom.dk
    Emnefelt: Folkeregisteret

    Besked om ophør af offentlige ydelser ved indsættelse sendes til
    Mathias Olesen
    Tlf.: 7996 6800
    Mail: ungekontakten@vejenkom.dk
    Sikker mail: sikkerpost@vejenkom.dk
    Emnefelt: Ungekontakten

    OBS.
    Kriminalforsorgen skal underrette kommunen i forhold til kontanthjælp, uddannelseshjælp, revalidering, ledighedsydelse, fleksydelse og sygedagpenge. I forhold til folke- og førtidspension skal Kriminalforsorgen både underrette kommunen og Udbetaling Danmark.
    Læs om retningslinjerne for at underrette om de nævnte og øvrige ydelser i Underretning af folkeregisteret og relevante myndigheder.
    Se retningslinjerne her.

    Digital Post
    Hvis den indsatte ikke har adgang til sin post i Digital Post mindst én gang om ugen, hjælper Kriminalforsorgen den indsatte med enten at give fuldmagt til pårørende eller at fritage sig fra Digital Post.

    Blanketten sendes til
    Sikker mail: sikkerpost@vejenkom.dk 
    Emnefelt: Att.: Borgerservice, Digital Post

    Blanket til fuldmagt findes her.
    Blanket til fritagelse findes her.

  • Husleje

    Ansøgning om betaling af husleje sendes til

    Mathias Olesen
    Tlf.: 7996 6800
    Mail: ungekontakten@vejenkom.dk
    Sikker mail: sikkerpost@vejenkom.dk
    Emnefelt: Ungekontakten

  • Koordinering

    Kriminalforsorgen tager initiativ til at koordinere handleplaner med kommunen, i alle de tilfælde hvor Kriminalforsorgen har pligt til at udarbejde handleplaner.
    Se køreplanens punkt 6 og 11.

    For afsonere

    Besked om koordinering sendes til
    Mathias Olesen
    Tlf.: 7996 6800

    Mail: ungekontakten@vejenkom.dk
    Sikker mail: sikkerpost@vejenkom.dk
    Emnefelt: Ungekontakten

     

    For tilsynsklienter
    Besked om koordinering sendes til

    Henvendelse om koordinering af handleplaner sendes til sagsbehandler.
     

    Andre aftaler om samarbjede om tilsynsklienter

    Der er truffet aftale om at Kriminalforsorgen fremover deltager i lokalrådsmøder i Vejen Kommune.
     

    For § 78

    Besked om koordinering sendes til
    Se kontaktoplysninger under punktet For afsonere

    For unge under 18 år
    Besked om koordinering sendes til
    Se kontaktoplysninger under punktet For afsonere

    Sagsbehandler sikrer koordineringen med UU.
    Vejen Kommune tjekker, om der er relevante aftaler.
    Kriminalforsorgen deltager i Ungesamrådet.

  • Løsladelsesmøde

    Se køreplanens punkt 8. 

     

    Kommunen koordinerer relevante deltagere til løsladelsesmødet, invitation til løsladelsemødet sendes til 
    Mathias Olesen
    Tlf.: 7996 6800
    Mail: ungekontakten@vejenkom.dk
    Sikker mail: sikkerpost@vejenkom.dk
    Emnefelt: Ungekontakten

     

    Vejen Kommune tilstræber, at forsørgelsesgrundlaget er bragt på plads før løsladelsen, sådan at der er penge på kontoen på løsladelsesdagen. Diverse praktiske forhold i den forbindelse afklares på løsladelsesmøde. Herunder rådighedsvurdering.

    Der rådighedsvurderes på løsladelsesmødet, dvs. optimalt 2-3 uger før løsladelsen. Alternativt på en udgang til Jobcenteret.

    Når det ikke er muligt at holde løsladelsesmøde 
    Sådan sikres det, at aftaler om den gode løsladelse indgås, jævnfør køreplanens punkt 8
    -
     

    Ansvarlig hos kommunen 
    Mathias Olesen

  • Meddelelse om løsladelse

    Info til fængslet: Der er en blanket i Klientsystemet, der skal udfyldes og sendes.

    Besked til folkeregisteret om løsladelse sendes til
    Borgerservice
    Folkeregisteret
    Sikker mail: sikkerpost@vejenkom.dk
    Emnefelt: Folkeregisteret

  • Forsørgelse og beskæftigelse ved løsladelse

    For afsonere
    Sådan sikres den indsatte forsørgelsesgrundlag før løsladelse
    Vejen Kommune tilstræber, at forsørgelsesgrundlaget er bragt på plads før løsladelsen, sådan at der er penge på kontoen på løsladelsesdagen. Diverse praktiske forhold i den forbindelse afklares på løsladelsesmøde. Herunder rådighedsvurdering.

    Sådan afklares spørgsmålet om rådighedsvurdering af den indsatte 

    Der rådighedsvurderes på løsladelsesmødet, dvs. optimalt 2-3 uger før løsladelsen. Alternativt på en udgang til Jobcenteret.

    Ansvarlig hos kommune

    Henvendelse herom til:
    Vejen Kommune
    Askovvej 7
    6600 Vejen
    Mathias Olesen
    Tlf.: 7996 6800
    Mail: ungekontakten@vejenkom.dk
    Sikker mail: sikkerpost@vejenkom.dk
    Emnefelt: Ungekontakten
     

    Beskæftigelsessituation

    Sådan sikres det, at den indsatte får aftalt tid i jobcentret 
    -

    Ansvarlig hos kommunen
    Mathias Olesen

    For varetægtsarrestanter
    Varetægtsarrestanter løsladelse ofte direkte fra retten. Eventuelt særlige aftaler om varetægtsfængsledes forsørgelse i forbindelse med løsladelse
    Vejen Kommune ønsker i videst muligt omfang og hurtigst muligt besked om varetægtsfængslinger.
    Der er indgået en aftale mellem Politiet i Vejen, Kriminalforsorgen og Vejen Kommune om, hvordan akut løsladelse af en person fra varetægtsfængsling skal foregå. Aftalen gælder borgere fra Vejen Kommune, hvis sag behandles af Vejen Politi.
    Aftalen omhandler personer som i forbindelse med akut løsladelse har brug for hjælp til at komme videre. Hjælpen kan være samtaler/aftaler vedrørende økonomi, bolig, arbejde, behov for samtale om misbrug og hjælp til afvænning eller andre støttebehov.
    Vejen Kommune har ansvaret for, at de nødvendige tiltag kan iværksættes og i den anledning skal politiet eller Kriminalforsorgen foranledige, at der skabes en kontakt til den løsladte hos kommunen, hvis den løsladte har brug for hjælp og samtidigt ønsker at modtage hjælp.
    Politiets opgave i forbindelse med God Løsladelse er at identificere løsladte, som har brug for akut hjælp og få disse visiteret til Mathias Olesen. Politiet orienterer i forbindelse med visitationen om relevante forhold omkring borgeren.
    Sagsbehandler/sektionsleder skal sikre sig, at når en person løslades, så er der taget stilling til, om personen har brug hjælp og i disse tilfælde kontaktes Mathias Olesen og den løsladte gøres bekendt med dette samtidigt med, hvorefter der formidles kontakt mellem den løsladte og sagsbehandler.
    Vedrørende anholdte eller arrestanter som løslades i retten, underretter anklageren lokalpolitiets ledelse så hurtigt som muligt og gerne før retsmødet, såfremt det på forhånd er bestemt, at der vil ske løsladelse.

    Såfremt navnet på sagsbehandler ikke kendes rettes henvendelse til: 
    Vejen Kommune
    Askovvej 7
    6600 Vejen
    Mathias Olesen
    Tlf.: 7996 6800
    Mail: ungekontakten@vejenkom.dk
    Sikker mail: sikkerpost@vejenkom.dk
    Emnefelt: Ungekontakten

    Misbrugsbehandling (varetægt)
    Henvendelse til Esbjerg misbrugscenter: Tlf.: 76166400
    Tlf.: 7996 6800
    Mail: ungekontakten@vejenkom.dk
    Sikker mail: sikkerpost@vejenkom.dk
    Emnefelt: Ungekontakten

    Varetægtsarrestanter der løslades, kan henvende sig her for at søge vejledning om ydelser mv.
    Se ovenfor

    For § 78
    Indsatte der udstationeres, eller § 78 anbringes, til kriminalforsorgens pensioner m.m. er på lige fod med øvrige borgere berettiget til kontanthjælp, dagpege, SU m.m. Eventuelt særlige aftaler for personer, der udstationeres, herunder i forhold til ansøgning om forsørgelsesgrundlag
    Vejen Kommune varetager sagsbehandlingen i forbindelse med udstationering af borgere fra Vejen Kommune.

  • Bolig

    Sådan sikres indsatte en holdbar boligsituation før løsladelse
    -

    Ansvarlig hos kommunen
    -

  • Uddannelse

    Sådan sikres det, at der følges op på den indsattes uddannelsesforløb 
    -
     

    Sådan sikres det, at der koordineres mellem Kriminalforsorgen og kommunen, herunder Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) i forbindelse med udslusningen
    -


    Ansvarlig hos kommunen
    Mathias Olesen
    Tlf.: 7996 6800
    Mail: ungekontakten@vejenkom.dk
    Sikker mail: sikkerpost@vejenkom.dk
    Emnefelt: Ungekontakten

    I samarbejde med UU

  • Misbrugsbehandling

    Sådan sikres koordinering til misbrugsområdet i kommunen 
    Sagsbehandler koordinerer kontakten til misbrugskonsulenten.
     

    Ansvarlig hos kommunen
    -

  • Øvrig behandling

    Omfatter fx psykologisk, psykiatrisk og sexologisk behandling.

    Sådan sikres koordinering i forhold til øvrig behandling i kommunen

    Sagsbehandler koordinerer kontakten til relevante fagpersoner.
     

    Ansvarlig hos kommunen
    Mathias Olesen
    Tlf.: 7996 6800
    Mail: ungekontakten@vejenkom.dk
    Sikker mail: sikkerpost@vejenkom.dk
    Emnefelt: Ungekontakten

  • Bande-exit

    Landets politikredse har en lokal exit-enhed. Enheden består af repræsentanter fra politiet, Kriminalforsorgen og den relevante kommune. Det er enhedens primære opgave at koordinere og følge op på de exit-forløb, enheden iværksætter.

    Opgaven i den lokale exit-enhed varetages af
    Mathias Olesen 
     
    Kriminalforsorgen skal sende orienteringsskrivelser i forhold til bande-exit til
    Ungekontakten
    Mathias Olesen
    Askovvej 7
    6600 Vejen
    Tlf.: 7996 6800
    Mail: Ungekontakten@vejenkom.dk
    Sikker mail: sikkerpost@vejenkom.dk
    Emnefelt: Ungekontakten
     
    Du kan finde flere oplysninger om bande-exit i En vej ud - Rammemodel for exit-programmer til bande- og rockermedlemmer der ønsker at bryde ud af miljøet.
    Rammemodellen findes her.
  • Særlige aftaler

    Personundersøgelser (§ 808) 
    Forud for en dom gennemfører Kriminalforsorgen ofte en personundersøgelse til retten efter retsplejelovens § 808. Kriminalforsorgen kan i den forbindelse, med samtykke fra borgeren, bede kommunen om vedkommendes sagsakter.

    Beskeden sendes til
    Vejen Kommune
    Rådhuspassagen
    6600 Vejen
    Tlf.: 7996 6800
    Sikker mail: sikkerpost@vejenkom.dk

  • Opdatering og evaluering

    Opdatering
    Direktoratet for Kriminalforsorgen opdaterer løbende kontaktoplysninger og indhold efter aftale med kommunen. Den underskrevne version af aftalen er arkiveret hos kommunen og Kriminalforsorgen.
    For at kunne opdatere aftaleteksten skal Kriminalforsorgen have besked om alle relevante ændringer. Kommunen opfordres derfor til at udpege en, der er ansvarlig for at informere Kriminalforsorgen om ændringer.

    Ændringer sendes til GodLoesladelse@Kriminalforsorgen.dk

    Ansvarlig hos kommunen for at indsende eventuelle ændringer
    Mathias Olesen
    Tlf.: 7996 6800
    Mail: ungekontakten@vejenkom.dk

    Evaluering
    Samarbejdsaftalen blev evalueret 1. kvartal 2014 og skal evalueres næste gang 1. kvartal 2015.
    Mindre ændringer – fx af navne, telefonnumre, adresser eller lignende – bliver dog foretaget løbende.

  • Alt det praktiske

    Kontaktpersoner i Kriminalforsorgen
    Kriminalforsorgen sender regelmæssigt kommunerne en liste over kontaktpersoner på alle Kriminalforsorgens institutioner. Er der tvivl om, hvem der skal kontaktes på en given institution, så spørg kontaktpersonen.

    Har du overordnede spørgsmål om samarbejdet med Kriminalforsorgen i forbindelse med samarbejdsaftalen og Køreplan for God Løsladelse, så kontakt:

    Team God Løsladelse, Straffuldbyrdelseskontoret, Direktoratet for Kriminalforsorgen Telefon: 72 55 46 00. E-mail: GodLoesladelse@Kriminalforsorgen.dk

    Værktøjskassen
    I værktøjskassen i menuen til venstre finder du:

    • Blanketter og retningslinjer
    • Lovgrundlag
    • Baggrund og metode
    • Krav til den gode handleplan
    • Aftaleskabelon
  • Ideen med det hele

    Overordnet formål med samarbejdsaftalen

    • At forebygge recidiv (tilbagefald til kriminalitet) hos borgeren.
    • At sikre borgerens rettigheder (ydelser og støtte) ved overgangen fra fængsel til frihed.

    Formål med samarbejdet

    • At sikre helhed, sammenhæng og klarhed i indsatser over for borgere, der har begået kriminalitet.

    Målgrupper for samarbejdet

    • Varetægtsfængslede
    • Indsatte, hvor der er krav om koordinering af handleplaner (fængselsstraf over 4 måneder og visse persongrupper, der afsoner under 4 måneder)
    • Indsatte uden krav om koordinering af handleplaner
    • Afsonere efter straffuldbyrdelseslovens § 78
    • Tilsynsklienter i Kriminalforsorgen i Frihed (betinget dømte, prøveløsladte, samfundstjeneste-dømte, fodlænke-afsonere, behandlingsdømte)
    • Stofafhængige kriminelle, der ønsker behandling
    • Unge kriminelle under 18 år
    • Klienter, der skal have udarbejdet en § 808-undersøgelse (personundersøgelse til retten).

Sidst opdateret - Print side

Direktoratet for Kriminalforsorgen | Strandgade 100, 1401 København K | Tlf. 72 55 55 55 | dfk@kriminalforsorgen.dk