Varde Kommune

Nedenfor finder du Varde Kommunes samarbejdsaftale med Kriminalforsorgen. Aftalen er delt op i punkter, så du nemt kan finde de oplysninger, du skal bruge.

  • Hovedkontakt til kommunen

    Ydelsesteamet
    Frisvadvej 35
    6800 Varde

    Dorte Noe/Marianne Nielsen
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 6923/7994 6302
    Sikker mail: sikkerpost-jobcenter@varde.dk
    Emnefelt: Dorte Noe/Marianne Nielsen

    Udslusningskoordinator
    -

    Undtagelser fra hovedkontakt
     

    • Koordinering
    • Forsørgelse og beskæftigelse ved løsladelse
    • Bande-exit
  • Indsættelse

    Kriminalforsorgen giver jævnfør de gældende regler på området besked til folkeregisteret og kommunen, når en borger indsættes eller anbringes i Kriminalforsorgens institutioner.

    Se køreplanens punkt 1.

    Info til fængslet: Der er blanketter i Klientsystemet, der skal udfyldes og sendes.

    Besked til folkeregisteret om indsættelse sendes til
    Ydelsesteamet
    Dorte Noe/Marianne Nielsen
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 6923/7994 6302
    Sikker mail: sikkerpost-jobcenter@varde.dk
    Emnefelt: Dorte Noe/Marianne Nielsen

    Besked om ophør af offentlige ydelser ved indsættelse sendes til
    Se kontaktoplysninger ovenfor

    OBS.
    Kriminalforsorgen skal underrette kommunen i forhold til kontanthjælp, uddannelseshjælp, revalidering, ledighedsydelse, fleksydelse og sygedagpenge. I forhold til folke- og førtidspension skal Kriminalforsorgen både underrette kommunen og Udbetaling Danmark.
    Læs om retningslinjerne for at underrette om de nævnte og øvrige ydelser i Underretning af folkeregisteret og relevante myndigheder.
    Se retningslinjerne her.

    Digital Post
    Hvis den indsatte ikke har adgang til sin post i Digital Post mindst én gang om ugen, hjælper Kriminalforsorgen den indsatte med enten at give fuldmagt til pårørende eller at fritage sig fra Digital Post.

    Blanketten sendes til
    Sikker mail: sikkerpost-jobcenter@varde.dk
    Emnefelt: Att.: Borgerservice, Digital Post

    Blanket til fuldmagt til læseadgang findes her.
    Blanket til fritagelse findes her.

  • Husleje

    Ansøgning om betaling af husleje sendes til
    Ydelsesteamet
    Dorte Noe/Marianne Nielsen
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 6923/7994 6302
    Sikker mail: sikkerpost-jobcenter@varde.dk
    Emnefelt: Dorte Noe/Marianne Nielsen

  • Koordinering

    Kriminalforsorgen tager initiativ til at koordinere handleplaner med kommunen, i alle de tilfælde hvor Kriminalforsorgen har pligt til at udarbejde handleplaner.
    Se køreplanens punkt 6 og 11.

    For afsonere

    Besked om koordinering sendes til
    Ydelsesteamet
    Dorte Noe/Marianne Nielsen
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 6923/7994 6302

    Sikker mail: sikkerpost-jobcenter@varde.dk
    Emnefelt: Dorte Noe/Marianne Nielsen

     

    For tilsynsklienter
    Besked om koordinering sendes til

    Se kontaktoplysninger under punktet For afsonere
     

    Samarbejde om tilsynsklienter

    Der er aftalt brobygning ved overgangen til det 18. år. Minimum 2 måneder før det fyldte 18 år indkalder Børn og Familie (BOF) Kriminalforsorgen i Frihed til samarbejdsmøde. Hvis sagen skal overgå til voksenregi, indkalder BOF kontaktperson fra Psykiatri (Social og Handicap) til samarbejdsmødet.
    Kriminalforsorgen bliver desuden inviteret til minimum et lokalrådsmøde, et lokalrådsmøde+ og et kredsrådsmøde om året. 

    For § 78

    Besked om koordinering sendes til
    Se kontaktoplysninger under punktet For afsonere

    For unge under 18 år
    Besked om koordinering sendes til
    Børn og familie (BOF)
    Borgercenter Varde
    Silje Schmidt Simonsen
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 7643 (hverdage kl. 8.15-9.00)
    Sikker mail: sikkerpost-jobcenter@varde.dk
    Emnefelt: Silje Schmidt Simonsen
     

    Der er aftalt brobygning ved overgangen til det 18. år. Minimum 2 måneder før det fyldte 18 år indkalder Børn, Unge og Familie (BUF) Kriminalforsorgen i Frihed til samarbejdsmøde. Hvis sagen skal overgå til voksenregi, indkalder BUF kontaktperson fra Psykiatri & Voksenservice til samarbejdsmødet.

  • Løsladelsesmøde

    Se køreplanens punkt 8.

     

    Kommunen koordinerer relevante deltagere til løsladelsesmødet, invitation til løsladelsemødet sendes til 

    Ydelsesteamet
    Dorte Noe/Marianne Nielsen
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 6923/7994 6302
    Sikker mail: sikkerpost-jobcenter@varde.dk
    Emnefelt: Dorte Noe/Marianne Nielsen

     

    Varde Kommune tilstræber, at forsørgelsesgrundlaget er bragt på plads før løsladelsen, sådan at der er penge på kontoen på løsladelsesdagen. Diverse praktiske forhold i den forbindelse afklares på løsladelsesmøde. Herunder rådighedsvurdering.

    Der rådighedsvurderes på løsladelsesmødet, dvs. optimalt 2-3 uger før løsladelsen. Alternativt på en udgang til Jobcenteret.

     

    Når det ikke er muligt at holde løsladelsesmøde 
    Sådan sikres det, at aftaler om den gode løsladelse indgås, jævnfør køreplanens punkt 8
    -
     

    Ansvarlig hos kommunen 
    Marianne Nielsen

  • Meddelelse om løsladelse

    Info til fængslet: Der er en blanket i Klientsystemet, der skal udfyldes og sendes.

    Besked til folkeregisteret om løsladelse sendes til
    Yedelsesteamet
    Dorte Noe/Marianne Nielsen
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 6923/7994 6302
    Sikker mail: sikkerpost-jobcenter@varde.dk
    Emnefelt: Dorte Noe/Marianne Nielsen

    Varde Kommune giver besked til folkeregistret.

  • Forsørgelse og beskæftigelse ved løsladelse

    For afsonere
    Sådan sikres den indsatte forsørgelsesgrundlag før løsladelse - uanset om borgeren er over eller under 30 år
    Ved deltagelse i møder omkring løsladelse medbringes relevante papirer, som udfyldes på løsladelsesmøder eller eftersendes via mail. På selvsamme møde kan der søges evt. enkeltydelse til betaling af f.eks. medicin, depositum mv. På mødet får borgeren udleveret en huskeliste med minimumskrav til kontanthjælpsansøgning plus evt. tid i visitation.

    Huskelisten kan bl.a. indeholde følgende punkter:

    • Dokumentation for de sidste 3 måneders indtægt (f.eks. arbejdsdusør i fængslet, dusørsedler)
    • Dokumentation for udgifter
    • Kontoudtog 3 måneder tilbage fra ansøgningstidspunktet

    Sådan afklares spørgsmålet om rådighedsvurdering af den indsatte 

    Hvis ikke andet er aftalt ved løsladelsesmødet, fremmøder borgeren på løsladelsensdagen på:

     

    Jobcentret i Varde

    Frisvadvej 35

    6800 Varde

    Tlf.: 7994 6800

     

    Åbningstider:

    Mandag til onsdag: 09.00 - 15.00

    Torsdag: 09.00 - 16.45

    Fredag: 09.00 - 12.30

     

    Tid til samtale i visitationen udleveres ved første henvendelse til Jobcentret, medmindre denne er givet ved løsladelsesmødet.

    Ansvarlig hos kommune
    Kontakt Dorte Noe/Marianne Nielsen, som koordinerer med Jobcentret

     

    Såfremt der afholdes God løsladelsesmøder, skal Dorte Noe orienteres og inviteres med til mødet.
    Dorte Noe
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 6302

     

    Beskæftigelsessituation

    Sådan sikres det, at den indsatte får aftalt tid i jobcentret 
    -

    Ansvarlig hos kommunen
    Ydelsesteamet
    Dorte Noe/Marianne Nielsen
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 6923/7994 6302
    Sikker mail: sikkerpost-jobcenter@varde.dk
    Emnefelt: Dorte Noe/Marianne Nielsen

    For varetægtsarrestanter
    Varetægtsarrestanter løslades ofte direkte fra retten. Eventuelt særlige aftaler om varetægtsfængsledes forsørgelse i forbindelse med løsladelse

    Varde Kommune ønsker i videst muligt omfang og hurtigst muligt besked om varetægtsfængslinger.
    Der er indgået en aftale mellem Politiet i Varde, Kriminalforsorgen og Varde Kommune om, hvordan akut løsladelse af en person fra varetægtsfængsling skal foregå. Aftalen gælder borgere fra Varde Kommune, hvis sag behandles af Varde Politi.
    Aftalen omhandler personer som i forbindelse med akut løsladelse har brug for hjælp til at komme videre. Hjælpen kan være samtaler/aftaler vedrørende økonomi, bolig, arbejde, behov for samtale om misbrug og hjælp til afvænning eller andre støttebehov.
    Varde Kommune har ansvaret for, at de nødvendige tiltag kan iværksættes og i den anledning skal politiet eller Kriminalforsorgen foranledige, at der skabes en kontakt til den løsladte hos kommunen, hvis den løsladte har brug for hjælp og samtidigt ønsker at modtage hjælp.
    Politiets opgave i forbindelse med God Løsladelse er at identificere løsladte, som har brug for akut hjælp og få disse visiteret til Dorte/Marianne. Politiet orienterer i forbindelse med visitationen om relevante forhold omkring borgeren.
    Sagsbehandler/sektionsleder skal sikre sig, at når en person løslades, så er der taget stilling til, om personen har brug hjælp og i disse tilfælde kontaktes Dorte/Marianne og den løsladte gøres bekendt med dette samtidigt med, hvorefter der formidles kontakt mellem den løsladte og Dorte/Marianne.
    Vedrørende anholdte eller arrestanter som løslades i retten underretter anklageren lokalpolitiets ledelse så hurtigt som muligt gerne før retsmødet, såfremt det på forhånd er bestemt, at der vil ske løsladelse.
    Såfremt navnet på sagsbehandler ikke kendes rettes henvendelse til:
    Psykiatri & Voksenservice
    Borgercenter Varde
    Dorte Noe/Marianne Nielsen
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 6302
    Mail: vardekommune@varde.dk
    Emnefelt: Dorte Noe/Marianne Nielsen

    Misbrugsbehandling (varetægt)
    Henvendelse til det lokale misbrugscenter, tlf.: 7616 6400

    Varetægtsarrestanter der løslades, kan henvende sig her for at søge vejledning om ydelser mv.
    Se ovenfor

    For § 78
    Indsatte der udstationeres, eller § 78 anbringes, til kriminalforsorgens pensioner m.m. er på lige fod med øvrige borgere berettiget til kontanthjælp, dagpege, SU m.m. Eventuelt særlige aftaler for personer, der udstationeres, herunder i forhold til ansøgning om forsørgelsesgrundlag
    Psykiatri & Voksenservice
    Borgercenter Varde
    Dorte Noe/Marianne Nielsen
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 6302
    Mail: vardekommune@varde.dk
    Emnefelt: Dorte Noe/Marianne Nielsen

    Varde Kommune ønsker at fortsætte som handlekommune. Kriminalforsorgen skal være opmærksom på, at der skal indgås en delegationsaftale vedr. dette.

  • Bolig

    Sådan sikres indsatte en holdbar boligsituation før løsladelse
    Afsoningsstedet er ansvarlig for at være behjælpelig med at få afsoneren skrevet op til relevant boligsøgning.
    Skal den indsatte søge indskud til ny bolig, skal ansøgning til den konkrete bolig indgives i god tid, så der er tid til sagsbehandling. Til ansøgning om enkeltydelse fremgår det via kommunens hjemmeside, hvad der skal vedlægges af dokumentation. Der skal være udkast til lejekontrakt for boligen, der søges til. Desuden skal vedlægges posteringsoversigt fra bank, som viser bevægelser 3 måneder i tiden samt aktuel indestående på alle bankkonti.
     

    Ansvarlig hos kommunen
    Ydelsesteamet
    Dorte Noe/Marianne Nielsen
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 6923/7994 6302
    Sikker mail: sikkerpost-jobcenter@varde.dk
    Emnefelt: Dorte Noe/Marianne Nielsen

  • Uddannelse

    Sådan sikres det, at der følges op på den indsattes uddannelsesforløb 
    -
     

    Sådan sikres det, at der koordineres mellem Kriminalforsorgen og kommunen, herunder Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) i forbindelse med udslusningen
    Den konkrete situation drøftes i samråd med Jobcenter og/eller UU.


    Ansvarlig hos kommunen
    Ydelsesteamet 
    Dorte Noe/Marianne Nielsen
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 6923/7994 6302
    Sikker mail: sikkerpost-jobcenter@varde.dk
    Emnefelt: Dorte Noe/Marianne Nielsen

  • Misbrugsbehandling

    Sådan sikres koordinering til misbrugsområdet i kommunen 
    -
     

    Ansvarlig hos kommunen
    Ydelsesteamet
    Dorte Noe/Marianne Nielsen
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 6923/7994 6302
    Sikker mail: sikkerpost-jobcenter@varde.dk
    Emnefelt: Dorte Noe/Marianne Nielsen

  • Øvrig behandling

    Omfatter fx psykologisk, psykiatrisk og sexologisk behandling.

    Sådan sikres koordinering i forhold til øvrig behandling i kommunen

    Sagsbehandler koordinerer kontakten til relevante fagpersoner.
     

    Ansvarlig hos kommunen

    Ydelsesteamet
    Dorte Noe/Marianne Nielsen
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 6923/7994 6302
    Sikker mail: sikkerpost-jobcenter@varde.dk
    Emnefelt: Dorte Noe/Marianne Nielsen

     

  • Bande-exit

    Bande-exit

    Landets politikredse har en lokal exit-enhed. Enheden består af repræsentanter fra politiet, Kriminalforsorgen og den relevante kommune. Det er enhedens primære opgave at koordinere og følge op på de exit-forløb, enheden iværksætter.

    Opgaven i den lokale exit-enhed varetages af

    Gitte Eskesen, mail: gies@varde.dk

    Kriminalforsorgen skal sende orienteringsskrivelser i forhold til bande-exit til
    Gitte Eskesen
    Frisvadvej 35
    6800 Varde
    Mail: gies@varde.dk
     

    Syd- og Sønderjyllands Politi
    Jesper Hansen, pk.
    Lokal Efterforskning 2, Lokalpolitiet Esbjerg
    Tlf.: 7611 1448
    Mobil: 7258 4087
    Mail: sjyl-exit@politi.dk

    Radikalisering

    • Radikalisering er en proces, hvori en person i stigende grad accepterer anvendelsen af udemokatriske eller voldelige midler i et forsøg på at opnå et bestemt politisk eller ideologisk mål.

    I indsatsen for at forebygge politisk og religiøs radikalisering og terror er der oprettet et samarbejde mellem SSP og Forebyggelse i Esbjerg og Det Kriminalpræventive Sekretariat i Syd og Sønderjyllands Politi.

    I Syd og Sønderjyllands Politikreds er de følgende medarbejdere fra politi:

    • Christian Østergård, specialkonsulent, Syd og Sønderjyllands Politi
    • Julie Rishøj, sociolog, Syg og Sønderjyllands Politi

    Ellers kontakt til

    Varde Kommune
    Frisvadvej 35,
    6800 Varde

     

    Du kan finde flere oplysninger om bande-exit i En vej ud - Rammemodel for exit-programmer til bande- og rockermedlemmer der ønsker at bryde ud af miljøet.
    Rammemodellen findes her.
     
     
  • KSP-samarbejdet

    Kriminalforsorgens samarbejde med kommunerne baserer sig – udover de tilfælde hvor Kriminalforsorgen har en lovgivningsmæssig forpligtigelse til at videregive oplysninger – i vid udstrækning på samtykke fra klienterne til videregivelse af oplysninger.

    Hvis der ikke foreligger samtykke fra klienten, kan Kriminalforsorgen udveksle oplysninger med kommunerne og politiet i regi af KSP-samarbejdet i henhold til retsplejelovens § 115, stk. 2.

    Denne bestemmelse i retsplejeloven blev indført for at skabe lovhjemmel til en myndigheds videregivelse af oplysninger til andre myndigheder om enkeltpersoners rent private forhold af hensyn til f.eks. samarbejdet mellem kriminalforsorgen, de sociale myndigheder og politiet som led i indsatsen over for dømte, der løslades fra institutioner under kriminalforsorgen (KSP-samarbejdet), jf. § 115, stk. 1, nr. 3.

    I forhold til KSP-samarbejdet er det vigtigt, at alle involverede myndigheder er opmærksomme på, at de kan bruge KSP-samarbejdet, når der i forhold til koordinering af løsladelsen er brug for dette. Kommunerne og politiet skal således også være opmærksomme på, at de kan rette henvendelse til Kriminalforsorgen, når de har kontakt til klienter, hvor KSP-samarbejdet vil være relevant.

    Det er KiF, der har sekretariatsfunktionen i forhold til myndighedssamarbejdet i KSP. Kommunerne og politiet kan derfor rette henvendelse til KiF om klienter, hvor der er brug for at koordinere løsladelsen. Kommunerne vil dog også kunne rette henvendelse direkte til det fængsel, hvor klienten opholder sig.

    Bestemmelsen i retsplejelovens § 115 vedrører dømte, der skal løslades samt varetægtsarrestanter, der løslades, hvis disse skønnes at være radikaliserede, eller i risiko for at blive det.

    For så vidt angår andre varetægtsfængslede vil en udveksling uden klientens samtykke kunne ske under anvendelse af den mere snævre såkaldte værdispringsregel i Lov om behandling af personoplysninger, § 8, stk. 2, nr. 2.

    Henvendelse vedrørende KSP-samarbejdet i kommunen skal rettes til:

    Ansvarlig i kommunen:

    Varde kommune: Afdelingsleder Jens Peter Lund

     

    KiF Esbjerg:

    Christian Eriksen
    7255 7349

    Niels-Peder Lauridsen
    7255 7312

     

    Kriminalpræventive Sekretariat Syd- og Sønderjyllands Politi:

    Christian Østergaard. 72 58 38 12. Mail: coe003@politi.dk (ikke sikker post)

    Julie Rishøj Nielsen. 72 58 39 68 

     

    Radikalisering

    RADIKALISERING/FOREBYGGELSE I VARDE KOMMUNE. MARTS2015.

    A: Handleplan for radikalisering.

    Der er iværksat adskillige projekter i Boulevardbebyggelserne, som hver især forebygger radikalisering. Disse styres af Asger Helth (Trivselshuset) og Torben Berthelsen (SSP) samt nogle af deres medarbejdere. Projekterne er bl.a.:

    Blok 22
    Akut Projektet
    Pigeklubben
    Rene Boulevard Bebyggelser
    Det god Kulturmøde
    Projekt Netværk
    Arbejdsdusørordning.

    B: Personer med efteruddannelse.

    Torben Berthelsen har været på flere temadag og kursusforløb. Disse har været arrangeret af Socialstyrelsen, Ungdomsskoleforeningen, PET (specialkurser). Desuden arrangerer Syd og Sønderjyllands politi samt SSP Sydjylland v. Christian Østergaard løbende opdateringskurser, som Torben B. og i fremtiden Svend Aage Hansen deltager i.

    C: Infohuse – forebyggelse radikalisering og ekstremisme.

    I indsatsen for at forebygge politisk og religiøs radikalisering og terror er der oprettet et såkaldt ”Infohus.” Infohuset Esbjerg tilbyder rådgivning til medarbejdere i kommunerne og politiet, som er bekymrede for unge, der udviser tegn på radikalisering eller færdes i ekstremistiske miljøer.

    Infohuset består af SSP konsulent Søren Hansen, SSP og Forebyggelse Esbjerg, sociolog/konsulent Julie Rishøj, Det Kriminalpræventive Sekretariat og politikommissær Christian Østergaard, Det Kriminalpræventive Sekretariat

    Bekymringer vedrørende radikaliserede børn og unge håndteres først og fremmest indenfor den eksisterende, kriminalpræventive indsats over for udsatte børn og unge. Bliver du bekymret for personer, der viser tegn på radikalisering eller ekstremisme, bør du derfor henvende dig hos dine lokale forebyggelsesfolk i lokalpolitiet eller SSP konsulenter. De lokale forebyggere kan herefter bære bekymringen videre til Infohuset.

  • Særlige aftaler

     

    Personundersøgelser (§ 808) 
    Forud for en dom gennemfører Kriminalforsorgen ofte en personundersøgelse til retten efter retsplejelovens § 808. Kriminalforsorgen kan i den forbindelse, med samtykke fra borgeren, bede kommunen om vedkommendes sagsakter.

    Beskeden sendes til
    Til sagsbehandler, hvis vedkommende er kendt. Alternativt til Dorte/Marianne.

    Ydelsesteamet
    Dorte Noe/Marianne Nielsen
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 6923/7994 6302
    Sikker mail: sikkerpost-jobcenter@varde.dk 
    Emnefelt: Dorte Noe/Marianne Nielsen

  • Opdatering og evaluering

    Opdatering
    Direktoratet for Kriminalforsorgen opdaterer løbende kontaktoplysninger og indhold efter aftale med kommunen. Den underskrevne version af aftalen er arkiveret hos kommunen og Kriminalforsorgen.
    For at kunne opdatere aftaleteksten skal Kriminalforsorgen have besked om alle relevante ændringer. Kommunen opfordres derfor til at udpege en, der er ansvarlig for at informere Kriminalforsorgen om ændringer.

    Ændringer sendes til God.Losladelse@krfo.dk

    Ansvarlig hos kommunen for at indsende eventuelle ændringer
    Ydelsesteamet
    Dorte Noe/Marianne Nielsen
    Tlf.: 7994 6800
    Direkte tlf.: 7994 6923/7994 6302
    Mail: vardekommune@varde.dk
    Sikker mail: sikkerpost-jobcenter@varde.dk
    Emnefelt: Dorte Noe/Marianne Nielsen

    Evaluering
    Samarbejdsaftalen er evalueret 4. kvartal 2017 og skal evalueres igen 4. kvartal 2018.
    Mindre ændringer – fx af navne, telefonnumre, adresser eller lignende – bliver dog foretaget løbende.

  • Alt det praktiske
  • Ideen med det hele

     

     

Sidst opdateret - Print side

Direktoratet for Kriminalforsorgen | Strandgade 100, 1401 København K | Tlf. 72 55 55 55 | dfk@kriminalforsorgen.dk