Norddjurs Kommune

Samarbejdsaftalen er under udarbejdelse.

Henvendelse til kommunen kan ske via sikker mail: sikkerpost@norddjurs.dk

  • Hovedkontakt til kommunen

    Norddjurs Kommune
    Jobcentret
    Torvet 3
    8500 Grenaa

    Sagsbehandler Anna-Lise Breinbjerg

    Tlf.: 8959 2036

    Mail: alb@norddjurs.dk

    Sikker mail: sikkerpost@norddjurs.dk

    Emnefelt: Afdeling eller navn som mailen er henvendt til.
     

    Udslusningskoordinator

    Udslusningskoordinator er den beskæftigelsesrådgiver, borger har. Hvis der ikke er tilknyttet en beskæftigelsesrådgiver, skal kontakten ske til kommunens hovedkontakt:

    Anna-Lise Breinbjerg

    Tlf.: 8959 2036

    Undtagelser fra hovedkontakt

    • Indsættelse
    • Husleje
    • Koordinering
    • Meddelelse om løsladelse
    • Forsørgelse og beskæftigelse ved løsladelse
    • Bolig
    • Uddannelse
    • Misbrugsbehandling
    • Øvrig behandling
    • Bande-exit
  • Indsættelse

    Kriminalforsorgen giver jævnfør de gældende regler på området besked til folkeregisteret og kommunen, når en borger indsættes eller anbringes i Kriminalforsorgens institutioner.

    Se køreplanens punkt 1.

    Info til fængslet: Der er blanketter i Klientsystemet, der skal udfyldes og sendes.

    Besked til folkeregisteret om indsættelse sendes til

    Sikker mail: sikkerpost@norddjurs.dk

    Besked om ophør af offentlige ydelser ved indsættelse sendes til

    Sikker mail: sikkerpost@norddjurs.dk

    OBS.
    Kriminalforsorgen skal underrette kommunen i forhold til kontanthjælp, uddannelseshjælp, revalidering, ledighedsydelse, fleksydelse og sygedagpenge. I forhold til folke- og førtidspension skal Kriminalforsorgen både underrette kommunen og Udbetaling Danmark.
    Læs om retningslinjerne for at underrette om de nævnte og øvrige ydelser i Underretning af folkeregisteret og relevante myndigheder.
    Se retningslinjerne her.

    Digital Post
    Hvis den indsatte ikke har adgang til sin post i Digital Post mindst én gang om ugen, hjælper Kriminalforsorgen den indsatte med enten at give fuldmagt til pårørende eller at fritage sig fra Digital Post.

    Blanketten sendes til
    Sikker mail: sikkerpost@norddjurs.dk
    Emnefelt: Att.: Borgerservice, Digital Post

    Blanket til fuldmagt til læseadgang findes her.
    Blanket til fritagelse findes her.

  • Husleje

    Ansøgning om betaling af husleje sendes til

    Norddjurs Kommune, Kontanthjælpsteamet
    Teamkoordinator Anne Overgaard Brath
    Tlf.: 8959 2058
    E-mail: kontanthjaelpsteam@norddjurs.dk

     

  • Koordinering

    Kriminalforsorgen tager initiativ til at koordinere handleplaner med kommunen, i alle de tilfælde hvor Kriminalforsorgen har pligt til at udarbejde handleplaner.
    Se køreplanens punkt 6 og 11.

    For afsonere

    Besked om koordinering sendes til

    Borgere over 30 år:

    Sagsbehandler Anna-Lise Breinbjerg

    Tlf.: 8959 2036

    Mail: alb@norddjurs.dk

     

    Borgere under 30 år:

    Ivan Damgaard

    Tlf.: 8959 2047

    Mail: id@norddjurs.dk

     

    For tilsynsklienter
    Besked om koordinering sendes til

     

    Sagsbehandler Anna-Lise Breinbjerg

    Tlf.: 8959 2036

    Mail: alb@norddjurs.dk

     

    Andre aftaler om samarbejde om tilsynsklienter

    Det faglige arbejde og aftaler sker i samarbejde med borgerens sagsbehandler.
     

    For § 78

    Besked om koordinering sendes til
    Jobcentret

    Sagsbehandler Anna-Lise Breinbjerg

    Tlf.: 8959 2036

    Mail: alb@norddjurs.dk


    For unge under 18 år
    Besked om koordinering sendes til
    Familieafdelingen:

    Adresse

    Glesborg Bygade 1

    8585 Glesborg

     

    Kontaktperson:

    Afdelingsleder Susanne Rasmussen

    Tlf.: 8959 3130

    Mail: susr@norddjurs.dk

     

  • Løsladelsesmøde

    Se køreplanens punkt 8.

    Kommunen koordinerer relevante deltagere til løsladelsesmødet, invitation til løsladelsemødet sendes til 

    Henvendelse fra Kriminalforsorgen til den indsattes sagsbehandler. Hvis der ikke er tildelt sagsbehandler, kontaktes kommunens hovedkontaktperson.

    Der udarbejdes aftaler om behov ved løsladelsen vedrørende forsørgelse, bolig, misbrugsbehandling m.v.

    Meddelelse om løsladelse sendes til Borgerservice og Ydelseskontor.
     

    Når det ikke er muligt at holde løsladelsesmøde 
    Sådan sikres det, at aftaler om den gode løsladelse indgås, jævnfør køreplanens punkt 8
     

    Der rettes henvendelse til den indsattes sagsbehandler.
     

    Ansvarlig hos kommunen 
    Hvis ansvarlig sagsbehandler ikke kendes, sker kontakten til kommunens hovedkontaktperson Anna-Lise Breinbjerg på mail alb@norddjurs.dk

     

  • Meddelelse om løsladelse

    Info til fængslet: Der er en blanket i Klientsystemet, der skal udfyldes og sendes.

    Besked til folkeregisteret om løsladelse sendes til
     

    Borgerservice, Folkeregistret

    sikker mail: sikkerpost@norddjurs.dk

     

  • Forsørgelse og beskæftigelse ved løsladelse

    For afsonere
    Sådan sikres den indsatte forsørgelsesgrundlag før løsladelse

    Ansøgningsskema rekvireres fra
    Norddjurs Kommune, Kontanthjælpsteamet
    Teamkoordinator Anne Overgaard Brath
    Tlf.: 8959 2058
    E-mail: kontanthjaelpsteam@norddjurs.dk

    Norddjurs Kommune fremsender herefter skema og oversigt over dokumentation, der skal vedlægges ansøgningen.

    Ansøgning om forsørgelse skal være modtaget i kommunen 14 dage før løsladelse.

    Ansøgning om forsørgelsesydelse vedlagt den anmodede dokumentation skal være modtaget i kommunen 14 hverdage før løsladelsen.
    Modtages ansøgningen og dokumentationen senere, må der forventes senere udbetaling til ansøgeren.

    Der skal være en Nemkonto tilknyttet ansøgeren, da udbetaling ellers ikke kan overføres.

    Ansøgninger sendes via den digitale postkasse til:

    Norddjurs Kommune


    Ansvarlig vedrørende udbetaling for kommunen:

    Norddjurs Kommune, Kontanthjælpsteamet
    Teamkoordinator Anne Overgaard Brath
    Tlf.: 8959 2058
    E-mail: kontanthjaelpsteam@norddjurs.dk

    Ansøgeren skal på løsladelsesdagen henvende sig til Jobcentret for at blive oprettet som ledig og visiteret, og for at være berettiget til ydelse.

     

    Sådan afklares spørgsmålet om rådighedsvurdering af den indsatte 

    Rådighedsvurdering foretages af sagsbehandler.

    Ansvarlig hos kommune
    Jobcentret
     

    Beskæftigelsessituation

    Sådan sikres det, at den indsatte får aftalt tid i jobcentret 
    I forbindelse med visitationssamtalen eller umiddelbart efter løsladelsen vil der blive aftalt tid ved Jobcentret. Hvis der ikke er aftalt tid, vil den løsladte modtage indkaldelse til samtale pr. brev.

    Ansvarlig hos kommunen
    Jobcentret

    For varetægtsarrestanter
    Varetægtsarrestanter løslades ofte direkte fra retten. Eventuelt særlige aftaler om varetægtsfængsledes forsørgelse i forbindelse med løsladelse

    Ansøgeren skal henvende sig til Jobcentret for at blive oprettet som ledig og visiteret.

    Varetægtsarrestanter der løslades, kan henvende sig her for at søge vejledning om ydelser mv.

    Kontanthjælpskontoret
    Torvet 3
    8500 Grenaa

    For § 78
    Indsatte der udstationeres, eller § 78 anbringes, til kriminalforsorgens pensioner m.m. er på lige fod med øvrige borgere berettiget til kontanthjælp, dagpege, SU m.m. Eventuelt særlige aftaler for personer, der udstationeres, herunder i forhold til ansøgning om forsørgelsesgrundlag
    Ingen særlige aftaler. Der kan rettes henvendelse til:

    Norddjurs Kommune, Kontanthjælpsteamet
    Teamkoordinator Anne Overgaard Brath
    Tlf.: 8959 2058
    E-mail: kontanthjaelpsteam@norddjurs.dk

     

  • Bolig

    Sådan sikres indsatte en holdbar boligsituation før løsladelse
    Der rettes henvendelse til Jobcentret. Er der tildelt sagsbehandler rettes henvendelse til denne. Ellers er kontakten til hovedkontaktperson:

    Anna-Lise Breinbjerg
    Tlf.: 8959 2036
    Mail: alb@norddjurs.dk

    Der vil kunne ydes råd og vejledning.

    Ansvarlig hos kommunen
    Relevant sagsbehandler eller hovedkontaktperson.

  • Uddannelse

    Sådan sikres det, at der følges op på den indsattes uddannelsesforløb 
    Ved kontakt til sagsbehandler i Jobcentret. Er der ikke kendt sagsbehandler, er kontakten til hovedkontaktperson, der vil foranledige, at der tilknyttes sagsbehandler.

    Sådan sikres det, at der koordineres mellem Kriminalforsorgen og kommunen, herunder Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) i forbindelse med udslusningen
    Ved kontakt til sagsbehandler i Jobcentret. Er der ikke kendt sagsbehandler, er kontakten til hovedkontaktperson, der vil foranledige, at der tilknyttes sagsbehandler.


    Ansvarlig hos kommunen
    Jobcentret og den enkelte sagsbehandler er ansvarlig for afgørelser i relation til uddannelsesforløb.

  • Misbrugsbehandling

    Sådan sikres koordinering til misbrugsområdet i kommunen 
    Der tages kontakt til kommunens rusmiddelcenter:

    Rikke Krogh
    Jan Hoed

    Adresse

    Sønderport 10, 2. sal
    8500 Grenaa

    Tlf.: 8959 4250

    Mail: rus@norddjurs.dk

    Ansvarlig hos kommunen

    Bo Lindballe
    Tlf.: 2173 8570
    Mail: bol@norddjurs.dk

     

  • Øvrig behandling

    Omfatter fx psykologisk, psykiatrisk og sexologisk behandling.

    Sådan sikres koordinering i forhold til øvrig behandling i kommunen

    Koordinering af behandling sker via sagsbehandler i Jobcentret.
     

    Ansvarlig hos kommunen
     

  • Bande-exit

    Landets politikredse har en lokal exit-enhed. Enheden består af repræsentanter fra politiet, Kriminalforsorgen og den relevante kommune. Det er enhedens primære opgave at koordinere og følge op på de exit-forløb, enheden iværksætter.

    Opgaven i den lokale exit-enhed varetages af
    Anna-Lise Breinbjerg
    Tlf.: 8959 2036
    Mail: alb@norddjurs.dk
     
    Kriminalforsorgen skal sende orienteringsskrivelser i forhold til bande-exit til
     
    Anna-Lise Breinbjerg
    Tlf.: 8959 2036
    Mail: alb@norddjurs.dk
     
    Du kan finde flere oplysninger om bande-exit i En vej ud - Rammemodel for exit-programmer til bande- og rockermedlemmer der ønsker at bryde ud af miljøet.
    Rammemodellen findes her.
  • KSP-samarbejdet

    Kriminalforsorgens samarbejde med kommunerne baserer sig – udover de tilfælde hvor Kriminalforsorgen har en lovgivningsmæssig forpligtigelse til at videregive oplysninger – i vid udstrækning på samtykke fra klienterne til videregivelse af oplysninger.

    Hvis der ikke foreligger samtykke fra klienten, kan Kriminalforsorgen udveksle oplysninger med kommunerne og politiet i regi af KSP-samarbejdet i henhold til retsplejelovens § 115, stk. 2.

    Denne bestemmelse i retsplejeloven blev indført for at skabe lovhjemmel til en myndigheds videregivelse af oplysninger til andre myndigheder om enkeltpersoners rent private forhold af hensyn til f.eks. samarbejdet mellem kriminalforsorgen, de sociale myndigheder og politiet som led i indsatsen over for dømte, der løslades fra institutioner under kriminalforsorgen (KSP-samarbejdet), jf. § 115, stk. 1, nr. 3.

    I forhold til KSP-samarbejdet er det vigtigt, at alle involverede myndigheder er opmærksomme på, at de kan bruge KSP-samarbejdet, når der i forhold til koordinering af løsladelsen er brug for dette. Kommunerne og politiet skal således også være opmærksomme på, at de kan rette henvendelse til Kriminalforsorgen, når de har kontakt til klienter, hvor KSP-samarbejdet vil være relevant.

    Det er KiF, der har sekretariatsfunktionen i forhold til myndighedssamarbejdet i KSP. Kommunerne og politiet kan derfor rette henvendelse til KiF om klienter, hvor der er brug for at koordinere løsladelsen. Kommunerne vil dog også kunne rette henvendelse direkte til det fængsel, hvor klienten opholder sig.

    Bestemmelsen i retsplejelovens § 115 vedrører dømte, der skal løslades samt varetægtsarrestanter, der løslades, hvis disse skønnes at være radikaliserede, eller i risiko for at blive det.

    For så vidt angår andre varetægtsfængslede vil en udveksling uden klientens samtykke kunne ske under anvendelse af den mere snævre såkaldte værdispringsregel i Lov om behandling af personoplysninger, § 8, stk. 2, nr. 2.

    Henvendelse vedrørende KSP-samarbejdet i kommunen skal rettes til:

    Ivan Damgaard
    Tlf.: 8959 2047

  • Særlige aftaler

    Personundersøgelser (§ 808) 
    Forud for en dom gennemfører Kriminalforsorgen ofte en personundersøgelse til retten efter retsplejelovens § 808. Kriminalforsorgen kan i den forbindelse, med samtykke fra borgeren, bede kommunen om vedkommendes sagsakter.

    Beskeden sendes til
    Sikker mail: sikkerpost@norddjurs.dk

     

  • Opdatering og evaluering

    Opdatering
    Direktoratet for Kriminalforsorgen opdaterer løbende kontaktoplysninger og indhold efter aftale med kommunen. Den underskrevne version af aftalen er arkiveret hos kommunen og Kriminalforsorgen.
    For at kunne opdatere aftaleteksten skal Kriminalforsorgen have besked om alle relevante ændringer. Kommunen opfordres derfor til at udpege en, der er ansvarlig for at informere Kriminalforsorgen om ændringer.

    Ændringer sendes til God.Losladelse@Kriminalforsorgen.dk

    Ansvarlig hos kommunen for at indsende eventuelle ændringer

    Hovedkontaktperson Anna-Lise Breinbjerg

    Tlf.: 8959 2036

    Mail: alb@norddjurs.dk

    Evaluering
    Samarbejdsaftalen blev senest evalueret 3. kvartal 2017 og skal evalueres næste gang 3. kvartal 2018.
    Mindre ændringer – fx af navne, telefonnumre, adresser eller lignende – bliver dog foretaget løbende.

  • Alt det praktiske
  • Ideen med det hele

     

     

Sidst opdateret - Print side

Direktoratet for Kriminalforsorgen | Strandgade 100, 1401 København K | Tlf. 72 55 55 55 | dfk@kriminalforsorgen.dk