Herlev Kommune

Nedenfor finder du Herlev Kommunes samarbejdsaftale med Kriminalforsorgen. Aftalen er delt op i punkter, så du nemt kan finde de oplysninger, du skal bruge.

  • Hovedkontakt til kommunen

    Herlev Kommune
    Herlev Bygade 90
    2730 Herlev
    Tlf.: 4452 7000

    Sikker mail: sikkerpostSSFsocafd@herlev.dk

    Udslusningskoordinator
    Azam Aslani
    Tlf.: 4045 4273
    Mail: azam.aslani@herlev.dk

    Undtagelse fra hovedkontakt

    • Indsættelse
    • Koordinering
    • Meddelelse om løsladelse
    • Misbrugsbehandling
    • Bande-exit
  • Indsættelse

    Kriminalforsorgen giver jævnfør de gældende regler på området besked til folkeregisteret og kommunen, når en borger indsættes eller anbringes i Kriminalforsorgens institutioner.

    Se køreplanens punkt 1.

    Info til fængslet: Der er blanketter i Klientsystemet, der skal udfyldes og sendes.

    Besked til folkeregisteret om indsættelse sendes til
    Sikker mail: sikkerpost@herlev.dk
    Emnefelt: JUB/Nabila Tayyab & Azam Aslani

    Besked om ophør af offentlige ydelser ved indsættelse sendes til
    Sikker mail: sikkerpost@herlev.dk
    Emnefelt: JUB/Vivi Stausholm Jepsen og Azam Aslani

    OBS.
    Kriminalforsorgen skal underrette kommunen i forhold til kontanthjælp, uddannelseshjælp, revalidering, ledighedsydelse, fleksydelse og sygedagpenge. I forhold til folke- og førtidspension skal Kriminalforsorgen både underrette kommunen og Udbetaling Danmark.
    Læs om retningslinjerne for at underrette om de nævnte og øvrige ydelser i Underretning af folkeregisteret og relevante myndigheder.
    Se retningslinjerne her.

    Digital Post
    Hvis den indsatte ikke har adgang til sin post i Digital Post mindst én gang om ugen, hjælper Kriminalforsorgen den indsatte med enten at give fuldmagt til pårørende eller at fritage sig fra Digital Post.

    Blanketten sendes til
    Sikker mail: sikkerpost@herlev.dk
    Emnefelt: JUB/Borgerservice/Azam Aslani

    Blanket til fuldmagt til læseadgang findes her.
    Blanket til fritagelse findes her.

  • Husleje

    Ansøgning om betaling af husleje sendes til
    Sikker mail: sikkerpost@herlev.dk
    Emnefelt: JUB/Linda Eriksen & Azam Aslani

  • Koordinering

    Kriminalforsorgen tager initiativ til at koordinere handleplaner med kommunen, i alle de tilfælde hvor Kriminalforsorgen har pligt til at udarbejde handleplaner.
    Se køreplanens punkt 6 og 11.

    For afsonere

    Besked om koordinering sendes til

    Sikker mail: sikkerpost@herlev.dk
    Emnefelt: JUB/Azam Aslani og Vivi Stausholm Jepsen

     

    For tilsynsklienter
    Besked om koordinering sendes til

    Sikker mail: sikkerpost@herlev.dk
    Emne: JUB/Azam Aslani & den konkrete sagsbehandler
     

    Andre aftaler om samarbejde om tilsynsklienter

    Ingen særlige aftaler, samarbejdet fungerer fint.
     

    For § 78

    Besked om koordinering sendes til
    Sikker mail: sikkerpost@herlev.dk
    emnefelt: JUB/Azam Aslani & Vivi Stausholm Jepsen

    For unge under 18 år
    Besked om koordinering sendes til
    Sikker mail: sikkerpost@herlev.dk
    Emnefelt: JUB/Azam Aslani & Vivi Stausholm Jepsen

  • Løsladelsesmøde

    Se køreplanens punkt 8.

    Kommunen koordinerer relevante deltagere til løsladelsesmødet, invitation til løsladelsemødet sendes til 

    Sikker mail: sikkerpost@herlev.dk
    Emnefelt: JUB/Azam Aslani & Vivi Stausholm Jepsen

     

    Når det ikke er muligt at holde løsladelsesmøde 
    Sådan sikres det, at aftaler om den gode løsladelse indgås, jævnfør køreplanens punkt 8

     

    Ansvarlig hos kommunen:
    Azam Aslani
    Tlf.: 4045 4273
    Mail: azam.aslani@herlev.dk

    Vivi Stausholm Jepsen
    4452 8681
    vivi.jepsen@herlev.dk
     

     

  • Meddelelse om løsladelse

    Info til fængslet: Der er en blanket i Klientsystemet, der skal udfyldes og sendes.

    Besked til folkeregisteret om løsladelse sendes til
    Sikker mail: sikkerpost@herlev.dk
    Emnefelt: JUB/Nabila Tayyab & Azam Aslani

  • Forsørgelse og beskæftigelse ved løsladelse

    For afsonere

    Sådan sikres den indsatte forsørgelsesgrundlag før løsladelse

    Aftales konkret på løsladelsesmødet.

     

    Uden løsladelsemøde:
    Det kræver, at der tages kontakt til kommunen, når Kriminalforsorgen kender løsladelesdatoen. Kommunen har 15 dages sagsbehandlingstid på økonomiske ansøgninger fra sagen er fuldt oplyst. Kommunen kan fremsende ansøgningsskema samt liste over dokumentationskrav, så snart man ved, at der bliver behov for forsørgelse ved løsladelsen. 


    Sådan afklares spørgsmålet om rådighedsvurdering af den indsatte 

    Aftales på løsladelsesmødet. Rådighedsvurdering foretages i jobcentret.
    Henvendelse vedr. aftale:
    Sikker mail: sikkerpost@herlev.dk
    Emnefelt: JUB/Azam Aslani & Kim Christensen & Thomas Sejr Conrad
    Tlf.: 4452 8681

    Ansvarlig hos kommune
    Borgerservice/Socialafdelingen

     

    Beskæftigelsessituation

    Sådan sikres det, at den indsatte får aftalt tid i jobcentret 
    Aftales på løsladelsesmødet.
    Jobcentret
    Sikker mail: sikkerpostSSFsocafd@herlev.dk og sikker mail: sikkerpostbkf@herlev.dk
    Emnefelt: Att.: Jette Rasmussen og Birgit Andersen
    Tlf.: 4452 8620 / 4452 7143

    Ansvarlig hos kommunen
    Sagsbehandleren i jobcentret.

    For varetægtsarrestanter
    Varetægtsarrestanter løslades ofte direkte fra retten. Eventuelt særlige aftaler om varetægtsfængsledes forsørgelse i forbindelse med løsladelse
    Borgeren skal møde personligt op i Borgerservice i Herlev Kommune, Herlev Bygade 90, Rådhuset, blok A, stueetagen.
    Bemærk, at vi har lukket for personlige og telefoniske henvendelser om onsdagen.

    Varetægtsarrestanter der løslades, kan henvende sig her for at søge vejledning om ydelser mv.
    Borgeren skal møde personligt op i Borgerservice i Herlev Kommune, Herlev Bygade 90, Rådhuset, blok A, stueetagen.
    Bemærk, at vi har lukket for personlige og telefoniske henvendelser om onsdagen.

    For § 78

    Indsatte der udstationeres, eller § 78 anbringes, til kriminalforsorgens pensioner m.m. er på lige fod med øvrige borgere berettiget til kontanthjælp, dagpege, SU m.m. Eventuelt særlige aftaler for personer, der udstationeres, herunder i forhold til ansøgning om forsørgelsesgrundlag
    Borgeren skal rette henvendelse til Borgerservice i Herlev Kommune straks, hvis de står uden forsørgelse ved løsladelse

  • Bolig

    Sådan sikres indsatte en holdbar boligsituation før løsladelse

    Drøftes på løsladelsesmødet.
     

    Ansvarlig hos kommunen
    Sikker mail: sikkerpost@herlev.dk
    Emne: JUB/Azam Aslani & Borgerservice

  • Uddannelse

    Sådan sikres det, at der følges op på den indsattes uddannelsesforløb 

    Aftales på løsladelsesmødet
     

    Sådan sikres det, at der koordineres mellem Kriminalforsorgen og kommunen, herunder Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) i forbindelse med udslusningen
    Aftales på løsladelsesmødet

    Ansvarlig hos kommunen
    Azam Aslani
    Mail: azam.aslani@herlev.dk
    Tlf.: 4045 4273
    Desuden den konkrete sagsbehandler

  • Misbrugsbehandling

    Sådan sikres koordinering til misbrugsområdet i kommunen 

    Aftales på løsladelsesmødet
     

    Ansvarlig hos kommunen
    For klienter over 25 år:
    Kagshuset
    Symfonivej 41, 2730 Herlev
    Jan Møller
    Tlf.: 4452 6340
    Mail: kagshuset@herlev.dk

    For klienter under 25 år:
    Projekt Omvejen
    Anita Spo
    Tlf.: 2022 7512
    Mail: omvejen@herlev.dk

  • Øvrig behandling

    Omfatter fx psykologisk, psykiatrisk og sexologisk behandling.


    Sådan sikres koordinering i forhold til øvrig behandling i kommunen

    Aftales på løsladelsesmødet

    Ansvarlig hos kommunen
    Sikker mail: sikkerpost@herlev.dk
    Emne: JUB/Azam Aslani & Vivi Stausholm Jepsen & Linda Eriksen

  • Bande-exit

    Landets politikredse har en lokal exit-enhed. Enheden består af repræsentanter fra politiet, Kriminalforsorgen og den relevante kommune. Det er enhedens primære opgave at koordinere og følge op på de exit-forløb, enheden iværksætter.

    Opgaven i den lokale exit-enhed varetages af
    Azam Aslani
    Mail: azam.aslani@herlev.dk
    Tlf.: 4045 4273
     
    Kriminalforsorgen skal sende orienteringsskrivelser i forhold til bande-exit til
    Sikker mail: sikkerpost@herlev.dk
    Emne: JUB/Azam Aslani & Vivi Stausholm Jepsen

    Anne Foged
    Tlf.: 4452 8655
    Mail: anne.foged@herlev.dk
     
    Susanne Bach Knudsen
    Tlf.: 4452 8658
    Mail: susanne.knudsen@herlev.dk
     
    Du kan finde flere oplysninger om bande-exit i En vej ud - Rammemodel for exit-programmer til bande- og rockermedlemmer der ønsker at bryde ud af miljøet.
    Rammemodellen findes her.
  • KSP-samarbejdet

    Kriminalforsorgens samarbejde med kommunerne baserer sig – udover de tilfælde hvor Kriminalforsorgen har en lovgivningsmæssig forpligtigelse til at videregive oplysninger – i vid udstrækning på samtykke fra klienterne til videregivelse af oplysninger.

    Hvis der ikke foreligger samtykke fra klienten, kan Kriminalforsorgen udveksle oplysninger med kommunerne og politiet i regi af KSP-samarbejdet i henhold til retsplejelovens § 115, stk. 2.

    Denne bestemmelse i retsplejeloven blev indført for at skabe lovhjemmel til en myndigheds videregivelse af oplysninger til andre myndigheder om enkeltpersoners rent private forhold af hensyn til f.eks. samarbejdet mellem kriminalforsorgen, de sociale myndigheder og politiet som led i indsatsen over for dømte, der løslades fra institutioner under kriminalforsorgen (KSP-samarbejdet), jf. § 115, stk. 1, nr. 3.

    I forhold til KSP-samarbejdet er det vigtigt, at alle involverede myndigheder er opmærksomme på, at de kan bruge KSP-samarbejdet, når der i forhold til koordinering af løsladelsen er brug for dette. Kommunerne og politiet skal således også være opmærksomme på, at de kan rette henvendelse til Kriminalforsorgen, når de har kontakt til klienter, hvor KSP-samarbejdet vil være relevant.

    Det er KiF, der har sekretariatsfunktionen i forhold til myndighedssamarbejdet i KSP. Kommunerne og politiet kan derfor rette henvendelse til KiF om klienter, hvor der er brug for at koordinere løsladelsen. Kommunerne vil dog også kunne rette henvendelse direkte til det fængsel, hvor klienten opholder sig.

    Bestemmelsen i retsplejelovens § 115 vedrører dømte, der skal løslades samt varetægtsarrestanter, der løslades, hvis disse skønnes at være radikaliserede, eller i risiko for at blive det.

    For så vidt angår andre varetægtsfængslede vil en udveksling uden klientens samtykke kunne ske under anvendelse af den mere snævre såkaldte værdispringsregel i Lov om behandling af personoplysninger, § 8, stk. 2, nr. 2.

    Henvendelse vedrørende KSP-samarbejdet i kommunen skal rettes til:

    Udslusningskoordinator Azam Aslani
    Mail: azam.aslani@herlev.dk

  • Særlige aftaler

    Pesonundersøgelser (§ 808) 
    Forud for en dom gennemfører Kriminalforsorgen ofte en personundersøgelse til retten efter retsplejelovens § 808. Kriminalforsorgen kan i den forbindelse, med samtykke fra borgeren, bede kommunen om vedkommendes sagsakter.

    Beskeden sendes til
    Den konkrete sagsbehandler
    Sikker mail: sikkerpost@herlev.dk
    Emnefelt: JUB/azam Aslani & Vivi Stausholm Jepsen

  • Opdatering og evaluering

     

    Opdatering
    Direktoratet for Kriminalforsorgen opdaterer løbende kontaktoplysninger og indhold efter aftale med kommunen. Den underskrevne version af aftalen er arkiveret hos kommunen og Kriminalforsorgen.
    For at kunne opdatere aftaleteksten skal Kriminalforsorgen have besked om alle relevante ændringer. Kommunen opfordres derfor til at udpege en, der er ansvarlig for at informere Kriminalforsorgen om ændringer.

    Ændringer sendes til God.Losladelse@krfo.dk

    Ansvarlig hos kommunen for at indsende eventuelle ændringer
    Azam Aslani
    Mail: azam.aslani@herlev.dk

    Evaluering
    Samarbejdsaftalen blev evalueret 3. kvartal 2017 og skal evalueres næste gang 4. kvartal 2018.
    Mindre ændringer – fx af navne, telefonnumre, adresser eller lignende – bliver dog foretaget løbende.

  • Alt det praktiske
  • Ideen med det hele

     

     

Sidst opdateret - Print side

Direktoratet for Kriminalforsorgen | Strandgade 100, 1401 København K | Tlf. 72 55 55 55 | dfk@kriminalforsorgen.dk