Greve Kommune

Nedenfor finder du Greve Kommunes samarbejdsaftale med Kriminalforsorgen. Aftalen er delt op i punkter, så du nemt kan finde de oplysninger, du skal bruge.

  • Hovedkontakt til kommunen

    Greve Rådhus
    Ydelsesteamet
    Rådhusholmen 10
    2670 Greve
    Tlf.: 4397 9797
    Sikker mail: sikkerpost@greve.dk
    Emnefelt: Att.: Trine Lysholm og Lene Andersen

    Socialrådgiver Trine Lysholm
    Direkte tlf.: 4397 9572
    Mail: tly@greve.dk

    Lene Andersen
    Direkte tlf.: 4397 9515
    Mail: lena@greve.dk

    Ansvarlig
    Teamleder Meya Masumba
    Direkte tlf.: 4397 9207
    Mail: mem@greve.dk

    Udslusningskoordinator
    -

    Undtagelser fra hovedkontakt

    • Indsættelse
    • Koordinering
    • Meddelelse om løsladelse
    • Forsørgelse og beskæftigelse ved løsladelse
    • Uddannelse
    • Misbrugsbehandling
    • Bande-exit

     

  • Indsættelse

    Kriminalforsorgen giver jævnfør de gældende regler på området besked til folkeregisteret og kommunen, når en borger indsættes eller anbringes i Kriminalforsorgens institutioner.

    Se køreplanens punkt 1.

    Info til fængslet: Der er blanketter i Klientsystemet, der skal udfyldes og sendes.

    Besked til folkeregisteret om indsættelse sendes til
    Ydelsesteamet
    Sikker mail: sikkerpost@greve.dk
    Emnefelt: Att.: Trine Lysholm og Lene Andersen, Folkeregistret

    Besked om ophør af offentlige ydelser ved indsættelse sendes til
    Se kontaktoplysninger ovenfor

    OBS.
    Kriminalforsorgen skal underrette kommunen i forhold til kontanthjælp, uddannelseshjælp, revalidering, ledighedsydelse, fleksydelse og sygedagpenge. I forhold til folke- og førtidspension skal Kriminalforsorgen både underrette kommunen og Udbetaling Danmark.
    Læs om retningslinjerne for at underrette om de nævnte og øvrige ydelser i Underretning af folkeregisteret og relevante myndigheder.
    Se retningslinjerne her.

    Digital Post
    Hvis den indsatte ikke har adgang til sin post i Digital Post mindst én gang om ugen, hjælper Kriminalforsorgen den indsatte med enten at give fuldmagt til pårørende eller at fritage sig fra Digital Post.

    Blanketten sendes til
    Sikker mail: sikkerpost@greve.dk 
    Emnefelt: Att.: Borgerservice, Digital Post

    Blanket til fuldmagt til læseadgang findes her.
    Blanket til fritagelse findes her.

  • Husleje

    Ansøgning om betaling af husleje sendes til

    Ydelsesteamet
    Mail: kontanthjaelp@greve.dk
    Sikker mail: sikkerpost@greve.dk
    Emnefelt: Att.: Trine Lysholm og Lene Andersen

    Ansøgningen om huslejebetaling skal underskrives af indsatte. 

    Sammen med ansøgning fremsendes:

    • Dokumentation for huslejens størrelse og at udgiften afholdes af borgeren
    • 3 måneders kontoudtog og totaloversigt fra Pengeinstitut

     

  • Koordinering

    Kriminalforsorgen tager initiativ til at koordinere handleplaner med kommunen, i alle de tilfælde hvor Kriminalforsorgen har pligt til at udarbejde handleplaner.
    Se køreplanens punkt 6 og 11.

    For afsonere

    Besked om koordinering sendes til

    Henvendelsen skal ske til kontaktpersonerne i Ydelsesteamet, der herefter sørger for at rette afdeling/rådgiver der skal medvirke til koordineringen af handleplanen involveres.

    Sikker mail: sikkerpost@greve.dk
    Emnefelt: Att.: Trine Lysholm og Lene Andersen

    Socialrådgiver Trine Lysholm 
    Direkte tlf.: 4397 9572
    Mail: tly@greve.dk

    Lene Andersen
    Direkte tlf.: 4397 9515
    Mail: lena@greve.dk

    For tilsynsklienter
    Besked om koordinering sendes til 
    Se kontaktoplysninger under punktet For afsonere 

    Andre aftaler om samarbejde om tilsynsklienter
    Ydelsesteamet overgiver typisk sagen til rådgiver i Jobcentret straks efter løsladelsen. Afhængigt af hvor kompliceret sagen er, overgives den muligvis til andre rådgivere i Rusmiddelcenteret/Rådgiverteamet.
    Ydelsesteamet informerer Kriminalforsorgen om kontaktpersonen for den pågældende borger.
    KiF varetager tilsyn for prøveløsladte med tilsyn. 

    For § 78
    Besked om koordinering sendes til
    Se kontaktoplysninger unger punktet For afsonere

    For unge under 18 år
    Besked om koordinering sendes til
    Center for Børn og Familier
    Sikker mail: sikkerpost@greve.dk
    Emnefelt: Att.: Carl-Christian Skjøt-Pedersen

    Carl-Christian Skjøt-Pedersen
    Direkte tlf.: 4397 9136
    Mail: csk@greve.dk

    Vedrørende afsonere arbejdes der efter Køreplan for god løsladelse. 
    Ved alternativ afsoning, tager Kriminalforsorgen initiativet. Greve Kommune skal godkende afsoningspladsen.
    Fra 1. januar 2012, vil sager hvor der forventes ungdomssanktion eller længerevarende ubetingede domme blive behandlet i samarbejdsorganet 'Ungesamrådet'.
    I sager med unge der har afsonet eller været varetægtsfængslede, skal det laves handleplan om støtte efter servicelovens § 52. 

  • Løsladelsesmøde

    Se køreplanens punkt 8.

    Kommunen koordinerer relevante deltagere til løsladelsesmødet, invitation til løsladelsemødet sendes til 

    Sikker mail: sikkerpost@greve.dk
    Emnefelt: Att.: Trine Lysholm og Lene Andersen
     

    Socialrådgiver Trine Lysholm
    Direkte tlf.: 4397 9572
    Mail: tly@greve.dk

    Lene Andersen
    Direkte tlf.: 4397 9515
    Mail: lena@greve.dk


    Når det ikke er muligt at holde løsladelsesmøde 
    Sådan sikres det, at aftaler om den gode løsladelse indgås, jævnfør køreplanens punkt 8
    -
     

    Ansvarlig hos kommunen 

    Socialrådgiver Trine Lysholm og ydelsesrådgiver Lene Andersen

  • Meddelelse om løsladelse

    Info til fængslet: Der er en blanket i Klientsystemet, der skal udfyldes og sendes.

    Besked til folkeregisteret om løsladelse sendes til
    Ydelsesteamet
    Sikker mail: sikkerpost@greve.dk
    Emnefelt: Att.: Trine Lysholm og Lene Andersen, Folkeregistret

  • Forsørgelse og beskæftigelse ved løsladelse

    For afsonere
    Sådan sikres den indsatte forsørgelsesgrundlag før løsladelse
    Kriminalforsorgen eller fængsel assisterer borgeren i at hente ansøgningsskema om forsørgelse og oplysningspligt på Borger.dk. Borgeren skal orienteres om at nedenstående dokumentation skal afleveres.
    Hvis muligt kan borgeren møde på Jobcenteret og på forhånd tilmelde. Dette for at Greve Kommune har mulighed for at sikre at der kan se udbetaling af forsørgelsesydelse hurtigst muligt. Borgeren kan tidligst møde på Jobcenteret 14 dage før løsladelse. Fængsel eller Kriminalforsorgen giver hurtigst muligt kommunen besked, såfremt løsladelsen ikke sker som planlagt. 
    Dokumentation der som minimum skal afleveres sammen med ansøgningen om forsørgelse:

    • Dokumentation for de sidste 3 måneders indtægter (fx arbejdsdusør i fængslet, dusørsedler)
    • Dokumentation for udgifter
    • De sidste 3 måneders kontoudtog
    • Totaloversigt fra bank

     

    I tilfælde hvor borgeren ikke har haft en bankkonto, skriver fængsel eller Kriminalforsorg en følgeseddel med oplysninger om dette.

    Sådan afklares spørgsmålet om rådighedsvurdering af den indsatte 

    Borgeren fremmøder på løsladelsesdagen på
    Jobcentret
    Rådhusholmen 10
    2670 Greve


    Borgeren medbringer ansøgning om forsørgelse og dokumentation, medmindre dette er sendt elektronisk.  
    Hvis muligt kan borgeren møde på Jobcenteret og på forhånd tilmelde. Dette for at Greve Kommune har mulighed for at sikre at der kan se udbetaling af forsørgelsesydelse hurtigst muligt. Borgeren kan tidligst møde på Jobcenteret 14 dage før løsladelse. Fængsel eller Kriminalforsorgen giver hurtigst muligt kommunen besked, såfremt løsladelsen ikke sker som planlagt.
    Borgeren skal fremmøde i tidsrummet:
    Mandag-onsdag: 10.00-14.00
    Torsdag: 10.00-17.00
    Fredag: lukket for personlig henvendelse

    I de tilfælde hvor Greve Kommune holder lukket, eksempelvis borgere der løslades fredag, gives der tilsagn til at Kriminalforsorgen kan udbetale et mindre kontantbeløb på op til 300 kr., hvis borgeren står uden midler, således at den løsladte kan opnå forsørgelse indtil det er muligt for borgeren at møde på Greve Rådhus. Greve Kommune vil efterfølgende refundere udlægget til Kriminalforsorgen.

    Ansvarlig i kommunen

    Socialrådgiver Trine Lysholm
    Direkte tlf.: 4397 9572
    Mail: tly@greve.dk
     

    Lene Andersen
    Direkte tlf.: 4397 9515
    Mail: lena@greve.dk

    Beskæftigelsessituation

    Sådan sikres det, at den indsatte får aftalt tid i jobcentret 
    På løsladelsesmødet 3 måneder før løsladelse sættes der fokus på borgerens arbejdsevne.
    Inden løsladelse har rådgiveren fra Jobcentret udarbejdet jobplan, såfremt der er tale om et aktiveringsforløb for borgeren.

    Sikker mail: sikkerpost@greve.dk

    Ansvarlig hos kommunen for borgere over 30 år
    Jobcenteret
    Marianne Pedersen
    Direkte tlf.: 4397 9285
    Mail: marp@greve.dk

    Ansvarlig hos kommunen for borgere under 30 år
    Jobcenteret
    Pernille Jarlhede
    Direkte tlf.: 4397 3915
    Mail: pej@greve.dk

    For varetægtsarrestanter
    Varetægtsarrestanter løslades ofte direkte fra retten. Eventuelt særlige aftaler om varetægtsfængsledes forsørgelse i forbindelse med løsladelse
    Kriminalforsorgen har pligt til at vejlede og bistå en varetægtsarrestant for at begrænse de erhvervsmæssige, uddannelsesmæssige, sociale og personlige ulemper, der følger af varetægtsfængslingen. Kriminalforsorgen skal i den forbindelse formidle kontakt til personer, institutioner og myndigheder, der efter anden lovgivning kan yde bistand.
    Kriminalforsorgen har endvidere i en lang række tilfælde underretningspligt overfor andre offentlige myndigheder, hvis den indsatte modtager en offentlig ydelse.  
    Kriminalforsorgen eller fængsel assisterer borgeren i at hente ansøgningsskema om forsørgelse og oplysningspligt på Borger.dk. Borgeren skal orienteres om, at nedenstående dokumentation skal afleveres. 
    Dokumentation der som minimum skal afleveres sammen med ansøgningen om forsørgelse:

    • Dokumentation for de sidste 3 måneders indtægt (fx arbejdsdusør i fængslet, dusørsedler)
    • Dokumentation for udgifter
    • De sidste 3 måneders kontoudtog
    • Totaloversigt fra bank


    Varetægtsarrestanter der løslades, kan henvende sig her for at søge vejledning om ydelser mv.
    Borgeren skal møde på løsladelsesdagen på
    Jobcenteret
    Rådhusholmen 10
    2670 Greve

    Borgeren medbringer ansøgning om forsørgelse og dokumentation, medmindre dette er sendt elektronisk.
    Borgeren skal fremmøde i tidsrummet:
    Mandag-onsdag: 10.00-14.00
    Torsdag: 10.00-17.00
    Fredag: lukket for personlig henvendelse

    I de tilfælde hvor Greve Kommune holder lukket, eksempelvis borgere der løslades fredag, gives der tilsagn til at Kriminalforsorgen kan udbetale et mindre kontantbeløb på op til 300 kr., hvis borgeren står uden midler, således at den løsladte kan opnå forsørgelse indtil det er muligt for borgeren at møde på Greve Rådhus. Greve Kommune vil efterfølgende refundere udlægget til Kriminalforsorgen.

    For § 78
    Indsatte der udstationeres, eller § 78 anbringes, til kriminalforsorgens pensioner m.m. er på lige fod med øvrige borgere berettiget til kontanthjælp, dagpege, SU m.m. Eventuelt særlige aftaler for personer, der udstationeres, herunder i forhold til ansøgning om forsørgelsesgrundlag
    Kriminalforsorgen assisterer borgeren i at hente ansøgningsskema om forsørgelse og oplysningspligt på Borger.dk. Borgeren skal orienteres om at nedenstående dokumentation skal afleveres
    Dokumentation der som minimum skal afleveres sammen med ansøgningen om forsørgelse:

    • Dokumentation for de sidste 3 måneders indtægt (fx arbejdsdusør i fængslet, dusørsedler)
    • Dokumentation for udgifter
    • 3 måneders kontoudtog
    • Totaloversigt fra bank

     

    Borgeren fremmøder på ansøgningsdagen på
    Jobcentret
    Rådhusholmen 10
    2670 Greve

    Borgeren medbringer ansøgning om forsørgelse og dokumentation, medmindre dette er sendt elektronisk.
    Borgeren skal fremmøde i tidsrummet:
    Mandag-onsdag: 10.00-14.00
    Torsdag: 10.00-17.00
    Fredag: lukket for personlig henvendelse

    I de tilfælde hvor Greve Kommune holder lukket, eksempelvis for borgere, der ansøger på en fredag, gives der tilsagn til at Kriminalforsorgen kan udbetale et mindre kontantbeløb på op til 300 kr., hvis borgeren står uden midler, således at §78-afsoneren kan opnå forsørgelse indtil det er muligt for borgeren at møde på Greve Rådhus. Greve Kommune vil efterfølgende refundere udlægget til Kriminalforsorgen.

    Unge under 18 år
    Ved § 78 afsoning i Kriminalforsorgens pensioner er udgangspunktet for forsørgelsesdel, at det er forældrene, der økonomisk ansvarlige for dækning af udgifter til deres barn.
    Er der problemstillinger ved det, skal der ansøges i Center for Børn og Familie om mulighed for støtte iht. Servicelovens § 52.

  • Bolig

    Sådan sikres indsatte en holdbar boligsituation før løsladelse

    På løsladelsesmødet 3 måneder før løsladelse drøftes borgerens boligsituation.
    På løsladelsesmødet afdækkes desuden borgerens ressourcer i forhold til at fastholde egen bolig.
    Via samarbejde mellem fængsel og Greve Kommune kan en løsningsmodel være at sikre borgerens opnotering på fælles venteliste for boligforeningerne i Greve Kommune. Det er vigtigt, at borgeren bliver skrevet op i to boligselskaber.
    Er der tale om 2/3 dels løsladelse, er det fængslets forpligtigelse at afklare hvorvidt borgeren har en løsladelsesadresse.

    Sikker mail: sikkerpost@greve.dk  

    Ansvarlig hos kommunen
    Socialrådgiver Trine Lysholm
    Direkte tlf.: 4397 9572
    Mail: tly@greve.dk

     

    Lene Andersen
    Direkte tlf.: 4397 9515
    Mail: lena@greve.dk

  • Uddannelse

    Sådan sikres det, at der følges op på den indsattes uddannelsesforløb 

    -
     

    Sådan sikres det, at der koordineres mellem Kriminalforsorgen og kommunen, herunder Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) i forbindelse med udslusningen

    Kriminalforsorgen fremsender i god tid inden løsladelse den indsattes uddannelsesplan, med samtykke fra indsatte, til UUV Køge Bugt.
    UUV Køge Bugt sikrer, efter modtaget uddannelsesplan, at aftale ift. samtale med den unge i forbindelse med løsladelsen (hos UUV) og håndterer det videre forløb.
    UUV samarbejder med Jobcentret om indsatsen omkring uddannelsesplanerne, i de tilfælde, hvor forsørgelsesgrundlaget er kontanthjælp eller understøttelse.

    Kontaktperson hos UUV
    UUV Køge Bugt
    Margrethe Tovgaard
    Ølbycenter 53, 1. sal
    4600 Køge
    Tlf.: 5667 2637
    Mail: margrethe.tovgaard@koege.dk

    Jobplaner der kan indbefatte revalidering, forrevalidering, mentor o.lign., skal udarbejdes i samarbejde med Jobcenteret. Kriminalforsorgen tager kontakt til Jobcenteret.
    For målgruppen over 30 år og andre der ikke hører ind under UUV, skal jobplan udarbejdes i samarbejde med Jobcenteret, hvis forsørgelsesgrundlaget er kontanthjælp eller understøttelse. Kriminalforsorgen tager kontakt til Jobcenteret.

    Ansvarlig hos kommunen for borgere over 30 år
    Jobcenteret
    Ditte Christensen
    Direkte tlf.: 4397 9623
    Mail: ditc@greve.dk

    Ansvarlig hos kommunen for borgere under 30 år
    Jobcenteret
    Pernille Jarlhede
    Direkte tlf.: 4397 3915
    Mail: pej@greve.dk

  • Misbrugsbehandling

    Sådan sikres koordinering til misbrugsområdet i kommunen 

    Der skal tidligst muligt tages kontakt til socialrådgiver i Greve Rusmiddelcenter:

    Karin Vahl Johannsen
    Rådhusholmen 10, 2670 Greve
    Tlf.: 2480 3876
    Mail: kjo@greve.dk

    Sikker mail: sikkerpost@greve.dk
    Emnefelt: Att.: Karin Vahl Johannsen

     

    Ansvarlig hos kommunen 

    Christina Grandahl Jensen
    Leder af Greve Rusmiddelcenter
    Tlf.: 4076 8032

  • Øvrig behandling

    Omfatter fx psykologisk, psykiatrisk og sexologisk behandling.


    Sådan sikres koordinering i forhold til øvrig behandling i kommunen

    På løsladelsesmødet sættes der fokus på øvrig behandling i kommunalt regi. Den ansvarlige i kommunen koordinerer med øvrige relevante sagsbehandlere.
     

    Sikker mail: sikkerpost@greve.dk

    Ansvarlig hos kommunen
    Socialrådgiver Trine Lysholm
    Direkte tlf.: 4397 9572
    Mail: tly@greve.dk


    Lene Andersen
    Direkte tlf.: 4397 9515
    Mail: lena@greve.dk

  • Bande-exit

    Landets politikredse har en lokal exit-enhed. Enheden består af repræsentanter fra politiet, Kriminalforsorgen og den relevante kommune. Det er enhedens primære opgave at koordinere og følge op på de exit-forløb, enheden iværksætter.

    Opgaven i den lokale exit-enhed varetages af
    Helle Thorning
     
    Kriminalforsorgen skal sende orienteringsskrivelser i forhold til bande-exit til
    Greve Kommune
    Helle Thorning
    Rådhusholmen 10
    2670 Greve
    Mail: sikkerpost@greve.dk
    Emnefelt: Att.: Helle Thorning
     
    Du kan finde flere oplysninger om bande-exit i En vej ud - Rammemodel for exit-programmer til bande- og rockermedlemmer der ønsker at bryde ud af miljøet.
    Rammemodellen findes her.
  • Særlige aftaler

    Personundersøgelser (§ 808) 
    Forud for en dom gennemfører Kriminalforsorgen ofte en personundersøgelse til retten efter retsplejelovens § 808. Kriminalforsorgen kan i den forbindelse, med samtykke fra borgeren, bede kommunen om vedkommendes sagsakter.

    Beskeden sendes til
    Tlf.: 4397 9797
    Sikker mail: sikkerpost@greve.dk
    Emnefelt: Att.: Trine Lysholm og Lene Andersen

    Socialrådgiver Trine Lysholm
    Direkte tlf.: 4397 9572
    Mail: tly@greve.dk

    Lene Andersen
    Direkte tlf.: 4397 9515
    Mail: lena@greve.dk

  • Opdatering og evaluering

     

    Opdatering
    Direktoratet for Kriminalforsorgen opdaterer løbende kontaktoplysninger og indhold efter aftale med kommunen. Den underskrevne version af aftalen er arkiveret hos kommunen og Kriminalforsorgen.
    For at kunne opdatere aftaleteksten skal Kriminalforsorgen have besked om alle relevante ændringer. Kommunen opfordres derfor til at udpege en, der er ansvarlig for at informere Kriminalforsorgen om ændringer.

    Ændringer sendes til God.Losladelse@krfo.dk

    Ansvarlig hos kommunen for at indsende eventuelle ændringer
    Socialrådgiver Trine Lysholm
    Direkte tlf.: 4397 9572
    Mail: tly@greve.dk

    Lene Andersen
    Direkte tlf.: 4397 9515
    Mail: lena@greve.dk

    Evaluering
    Samarbejdsaftalen blev evalueret 4. kvartal 2016 og skal evalueres næste gang 4. kvartal 2017.
    Mindre ændringer – fx af navne, telefonnumre, adresser eller lignende – bliver dog foretaget løbende.

  • Alt det praktiske
  • Ideen med det hele

     

     

Sidst opdateret - Print side

Direktoratet for Kriminalforsorgen | Strandgade 100, 1401 København K | Tlf. 72 55 55 55 | dfk@kriminalforsorgen.dk